vrijdag 9 maart 2007

,,Ik word telkens euforisch als Sabine Hagedoren mijn werk op tv laat zien''

Dendermonde Eddy Corthals maakt foto's voor VRT-weerbericht

Wie regelmatig het weerbericht op Eén bekijkt met Sabine Hagedoren of Frank Deboosere, heeft de naam van Eddy Corthals ongetwijfeld al gezien onder landschapsfoto's die het weerpraatje illustreren. Eddy (55) behoort tot het kransje fotografen die dagelijks foto's leveren aan de VRT.

Patrick De Cock

Weersomstandigheden hebben me steeds gefascineerd'', zegt Eddy Corthals uit de Van Langenhovestraat in Sint-Gillis-Dendermonde. ,,De schoonbroer van een collega bij Belgacom had via het KMI een eigen weerstation kunnen realiseren. Zo'n station wilde ik ook wel en ik schreef het KMI aan. De procedure werd gestart, met satellieten werd de ligging van mijn tuin van nabij bekeken en mensen van het KMI kwamen ter plaatse. Het licht werd op groen gezet en ik kreeg een eigen pluviometer en thermometerhut. Dagelijks moet ik om 8 uur waarnemingen doen, die dan maandelijks worden doorgestuurd. Vanaf 1 maart moeten de waarnemingen dagelijks via een 0800-nummer worden doorgebeld.''

Toen hij vijf jaar geleden op zijn vijftigste met pensioen ging, kreeg Eddy Corthals plots zeeën vrije tijd. Hij besloot ochtendlijke weersomstandigheden te fotograferen en door te sturen naar de VRT. ,,Maandenlang stuurde ik foto's, die niet verschenen. Plots verscheen mijn eerste foto, dan mijn tweede en ga zo maar verder. Momenteel verschijnen er meerdere keren per week foto's van mij op het scherm bij Frank Deboosere of Sabine Hagedoren.''

Geen inspanning is Eddy Corthals te veel om foto's te maken. ,,Soms maak ik foto's vanaf een ladder in de tuin of vanuit mijn venster op de eerste verdieping'', vertelt Eddy. ,,Maar dikwijls ga ik naar mooie plekjes in de buurt om foto's te maken. Zo maakte ik al foto's vanuit de toren van het stadhuis en vanop de elevator van de brandweer. Voorwaarde is dat de foto's voor vier vijfde uit lucht en één vijfde uit landschap bestaan. Ik maak tientallen foto's, selecteer er een drietal en stuur ze dan door. En dan maar afwachten of de foto's verschijnen.

Voor de eer

Als foto's stormweer, overstromingen, sneeuwval of hagelbuien weergeven, maken ze het meeste kans te worden getoond. De uiteindelijke beslissing of een foto al dan niet wordt getoond, is exclusief in handen van Frank Deboosere of Sabine Hagedoren.''

,,De foto's die tijdens het weerbericht op het scherm verschijnen, worden niet vergoed. We werken dus volkomen gratis'', legt Eddy Corthals uit. ,,We doen het dan ook uitsluitend voor de eer. Het geeft telkens weer een euforisch gevoel als een foto van mij op het televisiescherm verschijnt.'' Voor het bijhouden van de weersomstandigheden in de thermometerhut en de pluviometer krijgt Eddy wel een jaarlijkse vergoeding. ,,Maar dat is eerder een symbolisch bedrag'', vertelt Eddy.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten