donderdag 14 december 2006

Interview met Sabine Hagedoren van 13 April 2004

Je bent al elf jaar weervrouw bij de VRT. Vijf jaar geleden zei je: ik houd het nog wel een paar jaar vol. Ben je het inmiddels beu?
Sabine Hagedoren: ,,Neen, helemaal niet. Ik blijf het graag doen. Ik voel me goed in mijn eenpersoonprogrammaatje. Ik vind het plezant om zelf iets te maken. Ik ben voor een stuk mijn eigen baas en functioneer goed in zo’n omgeving. Er verandert ook wel eens wat. We krijgen al eens betere beelden of nieuwe pictogrammen. En ik doe er natuurlijk nog Vlaanderen vakantieland bij. Een betere combinatie kan ik me niet indenken.’’


Vind je van jezelf dat je geëvolueerd bent in je weerbericht?
Sabine Hagedoren: ,,Natuurlijk. Alleen al visueel. Als ik foto’s zie van vijf jaar geleden, denk ik: oeioei, wat is dat? Zo mag je niet denken, want toen was dat natuurlijk mooi. Mijn aanpak zelf is niet echt veranderd. Het eerste jaar was wat onwennig, maar sindsdien voel ik me heel goed op het scherm.’’


Eigenlijk was je heel jong toen je begon.
Sabine Hagedoren: ,,Achteraf gezien vind ik dat ook. Ik was vijfentwintig. Ik werk vooral samen met de nieuwsdienst en ben lang de jongste geweest van de ploeg. Pas de laatste jaren is er weer een nieuwe, jonge lichting journalisten gearriveerd. Maar ik ben nog altijd blij dat ik zo jong zo’n grote kans heb gekregen. Dat ik met mijn zotte kop een brief heb geschreven en nu al elf jaar op het scherm kom. Ik voel me er nog altijd goed bij. Dat is belangrijk. Als je je werk niet graag doet, word je een chagrijnig mens.’’


We zien je weinig in panels van quizzen en spelletjes. Is dat bewust?
Sabine Hagedoren: ,,Ik heb er weinig tijd voor. Ik heb mijn twee programma’s. Als ik er nog iets bijneem, wordt het te veel. Ik wil genoeg tijd overhouden voor mezelf en mijn privé-leven. Zou het me liggen? Ik weet het niet. Ik heb er niet veel ervaring mee.’’


Er was nogal een hype rond ‘De slimste mens ter wereld’. Iets voor jou?
Sabine Hagedoren: ,,Goh... Ik weet het niet. Vanuit de sofa lijkt het allemaal veel simpeler dan het is. Ik vind het moedig als je eraan meedoet. De vragen zijn zo uiteenlopend. De ene keer weet ik veel, de andere keer zou ik totaal de mist ingaan.’’


Hebben ze jou gevraagd?
Sabine Hagedoren: ,,Neen. (snel) Maar het hoeft niet hoor. Als ik al die knappe koppen bezig zie... ik weet niet of ik overeind zou blijven. Ik heb een redelijke kennis maar al die data en namen uit mijn mouw schudden, dat is iets anders. En als ik aan iets meedoe, is het om te winnen, hé!’’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten